Zana

‘Ik heb niet eens meer door dat ik hem op heb’

Na een moeizaam leertraject op de basisschool, verschillende onderzoeken en dyslexie-trainingen stuit moeder Linda bij toeval op Xlens. Terwijl de 11-jarige Zana haar baantjes door het wedstrijdbad trekt, vertelt een vader die ook aan het wachten is over hoe een bril met gekleurde glazen zijn dochter heeft geholpen.

‘Linda: “Ik heb meteen een afspraak gemaakt bij het filiaal in Groningen. Zana zat inmiddels tegen de cito’s van groep 8 aan en we hadden zo’n beetje alles al wel geprobeerd. We konden lekker snel terecht en hadden een lang gesprek over haar situatie. Vervolgens moest ze wat stukjes lezen die geklokt werden en op fouten beoordeeld. Daarna gingen ze met verschillende gekleurde glazen aan de slag. Bij de gele glazen merkten we dat het goed aansloeg, maar dat Zana toch nog bij een aantal lidwoorden bleef steken. Maar met de blauwe glazen bleek het helemaal vlekkeloos te gaan. Het verschil is enorm. Ze had een leestempo wat echt heel laag lag, veel hoofdpijn en problemen met concentreren omdat het lezen haar heel veel inspanning kostte. Toen ze met die blauwe bril begon te lezen was het een verschil van dag en nacht. Ze had een verbetering van 80%!’

‘Door het leesprobleem is ze snel afgeleid en zat ze op school veel om zich heen te kijken’

‘Wat een coole zonnebril!’
Zana (12): “De eerste keer toen ik hem op kreeg, merkte ik het meteen. Het voelde ook heel anders, want ik kon ineens gewoon goed lezen en ja, het ging allemaal veel makkelijker. Voor de bril las ik de hele tijd over woorden heen. ‘De’ en ‘het’ waren altijd lastig en soms gingen de letters dansen. Dat gaat nu een stuk beter. Ik heb ’m gewoon altijd op als ik iets ga lezen en ik ben het zo gewend dat ik niet eens meer door heb dat ik hem op heb. Op school krijg ik alleen maar complimenten, ze zeggen allemaal: ‘Wow, wat een coole zonnebril!’

‘Ze haalt alleen maar A’s en B’s’
Linda: “Zana draagt haar bril nu zo’n 5 à 6 uur per dag. Met name op school, maar ook in de weekends als ze leest of huiswerk maakt. Wij hadden al een heel traject met haar gedaan omdat de hele basisschool periode moeizaam verliep. Zo hebben we ook allerlei onderzoeken en psychologische testen laten doen. Hier kwam onder andere steeds uit dat ze op basis van haar intelligentie HAVO-VWO kon doen. Maar aan de hand van de schoolresultaten werd ze VMBO-Kader getest. Wij konden ons daar niet bij neerleggen. Ook omdat ik thuis een hele andere Zana zag. Bij de dyslexie-trainingen kwamen ze er achter dat ze ook concentratieproblemen heeft. Door het leesprobleem is ze snel afgeleid en zat ze op school veel om zich heen te kijken. Uiteindelijk moet je dan een enorme achterstand inhalen. Die is opgelopen vanaf het eerste leerproces, een periode waarin ze weinig heeft meegekregen en zichzelf veel fout heeft aangeleerd. Dat heeft ze allemaal in dat laatste jaar van de basisschool met haar bril kunnen inhalen. Nu zit ze op een particuliere VWO met vijf kinderen in de klas en dat gaat zo super goed. De leerkrachten van deze school geloven echt niet dat zij ‘Kader’ getest is. Ze haalt alleen maar A’s en B’s!”

Wilt u ook zelf Xlens ontdekken?